Ancient Tales – Kevin Houben

Ancient Tales werd door componist Kevin Houben geschreven ter ere van het 100-jarig jubileum van Fanfare Ellona, een rasechte dorpsvereniging uit Ell die samenhorigheid en plezier hoog in het vaandel draagt.

Het werk is een muzikale weergave van enkele sagen en legenden die zich afspeelden in en rondom het landelijke dorpje Ell, dat haar naam wellicht dankt aan de vele elzenbomen die rond de 15de eeuw het landschap bepaalden. Zo verwijst de ietwat mysterieuze opening van dit werk naar het verhaal van de verzonken kerk in de Weerbroekskuil, waar men volgens de legende tijdens kerstnacht klokken hoort luiden en geesten in de vorm van lichtjes ziet vliegen boven het moeras.

Hier wordt het koraal gepresenteerd dat Houben voor dit werk componeerde en dat als een rode draad doorheen de hele compositie verweven zit in de vorm van melodische cellen en motivische ontwikkelingen. In het vervolg van het werk worden vrolijke, energieke passages afgewisseld met enkele lyrische en meer rustige gedeelten. Met enkele verrassende melodische wendingen en metrische variaties geeft Houben een knipoog naar de turbulente geschiedenis die de Ellenaars kenden ten tijde van de 80-jarige oorlog toen het boerenland geteisterd werd door plunderende soldaten en boevenbendes.

Dat de Ellenaars zich o.a. door de bouw van de Ellerschans kranig verweerden, laat Houben in dit werk horen door steeds opnieuw terug te keren naar opgewekte en dansbare thema’s die door de verfrissende keuze van maatsoort het geheel een erg opgewekt karakter geven.

Ancient Tales is een sfeervolle en energieke compositie die bij menig orkestlid het speelplezier zal aanwakkeren en bijgevolg in de smaak zal vallen bij een breed publiek. Bovendien biedt het werk elke instrumentengroep voldoende uitdaging waardoor het ook uitermate geschikt is als wedstrijdwerk. Zo werd Ancient Times door Vlamo geselecteerd als plichtwerk voor het VLOF 2024.

Prelude – Sepp Tanzer

Prelude is een typisch inspeelwerk waarmee Fanfare Ellona zijn concerten graag opent.
Bij het bondsconcours van 1995 was dit werk het startschot voor een sterk optreden.

I’Histoire d’Ell – Leon Vliekx

In I’Histoire d’Ell staat het dorp Ell centraal. Drie belangrijke perioden worden muzikaal vormgegeven: Ell als plattelandsdorp in de eerste decennia van de vorige eeuw, Ell gedurende de Tweede Wereldoorlog en het Ell van de laatste zestig jaar.

Door de verhalen en gebeurtenissen die hem vanuit Fanfare Ellona werden aangereikt, voelde componist Leon Vliex zich verplicht om er een fantastisch stuk van te maken. Alle betrokkenen bij Ellona zijn het er helemaal over eens dat de componist hierin met glans geslaagd is.

Deel 1 is een sfeerschildering van Ell in de decennia voor de oorlog. Het boerenbedrijf biedt velen werk en levert talrijke producten op die door lokale bedrijven worden verwerkt.
Karakteristiek was de Fuus, een zuivelfabriek met een indrukwekkende stoommachine. Het ontsnappen van stoom en de geluiden van de vele riemen en v-snaren vormden een ware kakofonie, die oudere mensen zich nog goed kunnen herinneren.
Evenmin vergeten is de schoenmaker. Rustig werkend de eerste dagen van de week, maar tegen het weekeinde als een bezetene aan de slag om al het schoeisel op tijd hersteld te krijgen.

Deel 2 tekent Ell gedurende de oorlog. Het onheil naderend vanuit de verte, de schok van de invasie en overvliegende bommenwerpers worden opgeroepen door middel van kenmerkende klanken. Dat geldt ook voor de vliegtuigen van de geallieerden die in de bundels van de zoeklichten naar beneden vliegen en de lampen aan flarden schieten.

Het einde van dit deel roept het tragische verhaal in herinnering van de molenaar die met zijn moeder en zus opgesloten wordt. Met het gezicht naar de muur horen zij hoe hun molen brandt en tenslotte instort.

Deel 3 bevat veel muzikale dynamiek. Dit overeenkomstig de stormachtige ontwikkeling van Ell en natuurlijk ook van Fanfare Ellona in de jaren zestig en zeventig. De Ellenaren werken hard en beseffen dat men elkaar nodig heeft om verder te komen. Met als mooi resultaat algemene bloei en een sterk verenigingsleven.

De muziekvereniging staat midden in de bloeiende gemeenschap en is voor een belangrijk deel verantwoordelijk voor het rijke verenigingsleven. Bovendien volgen de muzikale hoogtepunten elkaar in hoog tempo op. En zo hebben mooie successen op concoursen, geweldige internationale concertreizen en onvergetelijke festiviteiten in Ell eraan bijgedragen dat Fanfare Ellona – hoewel de 75 gepasseerd – nog steeds spring- en springlevend is.

The Suken Village – Phillip Sparke

The Sunken Village is het eerste originele fanfarewerk van Philip Sparke. Het stuk beeldt een eeuwenoude legende uit die over de hele wereld in vele verschijningsvormen bekend is. In deze compositie is de legende gesitueerd in het dorp Urmond aan de Maas.

Het verhaal gaat over de hardwerkende en Godvrezende bevolking in
het oude Maasdorpje. Maar losbandigheid en feestvieren steken langzaam maar zeker de kop op. Vandaar dat het koraalachtige motief van de inleiding verdrongen wordt door de feestmuziek van carnavalsvierders en in een orgie van feestgedruis gaat het goede in het dorp verloren.

De straf laat niet lang op zich wachten. De duivel, verklankt door de sopraansaxofoon, kondigt de ondergang van het dorp aan. Onmiddellijk begint het water van de rivier te stijgen, verzwelgt een groot deel van het dorp en sleurt mens en dier mee naar de ondergang. Spottend neemt de duivel het resultaat in ogenschouw.

Dan keert de rust weer. Maar dat is schijn, want boven het water van de gesloten Maas dwalen de zielen van de verdronken inwoners die rust zoeken. En in de diepte klinkt nog de klok van het verdronken dorp.

Ferdivedaasje – Leon Vliex

13 april 1997 is een zwarte bladzijde in de geschiedenis van fanfare Euterpe uit Beesterzwaag.

Op die dag overleed één van haar muzikanten – Onno Hoekstra – op 20-jarige leeftijd aan de gevolgen van een ernstig ongeval. Een groot verlies voor familie, vrienden en natuurlijk ook de fanfare. Op de rouwkaart stond vermeld: ‘Geen bloemen. In plaats daarvan kan men een gift geven voor Onno’s grote liefde, de fanfare Euterpe. Onno’s instrumentenkoffer staat bij de deur. Een ieder kan daar iets in doen’.

Het geld werd aan de fanfare overgedragen en in overleg met de familie werd besloten om een compositie ter nagedachtenis aan Onno te laten schrijven. Na gesprekken met de nabestaanden en de dirigent van de fanfare werd voor componist Leon Vliex duidelijk dat deze compositieopdracht geen treurwerk kon worden.

Onno was namelijk een echte levensgenieter. Overal waar wat te beleven viel, was hij van de partij. Anderen helpen, deed hij met plezier. Als hij iets fout deed dan maakte zijn ontwapenende lach alles weer goed. Hij was een echte gangmaker. Naast dit bruisende leven kon hij ook enorm genieten van de natuur. Met zijn boot op het water of stil een hele middag aan de kant van het water met zijn vishengel waren belangrijke zaken in zijn nog jonge leven. De componist heeft deze karaktertrekken in deze compositie tot uiting gebracht; het vrolijke, humoreske, maar ook de bedachtzaamheid.

Ferdivedaasje is Fries voor vermaak, tijdverdrijf, ontspanning. Een woord dat onlosmakelijk met de overleden muzikant verbonden was

Puenteareas – R. Soutullo, arr Frans Hendrikx

The Sunken Village is het eerste originele fanfarewerk van Philip Sparke. Het stuk beeldt een eeuwenoude legende uit die over de hele wereld in vele verschijningsvormen bekend is. In deze compositie is de legende gesitueerd in het dorp Urmond aan de Maas.

Het verhaal gaat over de hardwerkende en Godvrezende bevolking in
het oude Maasdorpje. Maar losbandigheid en feestvieren steken langzaam maar zeker de kop op. Vandaar dat het koraalachtige motief van de inleiding verdrongen wordt door de feestmuziek van carnavalsvierders en in een orgie van feestgedruis gaat het goede in het dorp verloren.

De straf laat niet lang op zich wachten. De duivel, verklankt door de sopraansaxofoon, kondigt de ondergang van het dorp aan. Onmiddellijk begint het water van de rivier te stijgen, verzwelgt een groot deel van het dorp en sleurt mens en dier mee naar de ondergang. Spottend neemt de duivel het resultaat in ogenschouw.

Dan keert de rust weer. Maar dat is schijn, want boven het water van de gesloten Maas dwalen de zielen van de verdronken inwoners die rust zoeken. En in de diepte klinkt nog de klok van het verdronken dorp.

Arnhem – A. E. Kelly

In september 1944 vond Operation Market Garden plaats. Het meest tot de verbeelding sprekende onderdeel van deze operatie was de strijd rond de Rijnbrug in Arnhem en de gevechten in Oosterbeek. Een deel dat later bekend is geworden als de Slag om Arnhem.

Naar aanleiding van dit indrukwekkende gebeuren heeft A.E. Kelly de mars Arnhem gecomponeerd.

Arsenal – Jan van der Roost

Arsenal werd gecomponeerd ter gelegenheid van het vijftigjarig bestaan van de Koninklijke Harmonie Arsenaal Mechelen – een orkest dat bij de oprichting in 1946 enkel uit spoorwegarbeiders van het ‘Arsenaal’ bestond.

Deze heldhaftige en plechtige mars behoort inmiddels tot het standaardrepertoire van harmonieorkest en brassband.

Fulco the Minstreel – Leon Vliex

Na een fanfare-achtige opening horen we het dagelijkse leven in het Utrechtse IJsselstein uit die tijd. Gijsbrecht is op weg naar zijn bruid Bertha van Arkel om met haar te trouwen op het prachtige kasteel Heukelom.

Op het feest en het toernooi dat ter ere van de bruid en bruidegom wordt gehouden blijkt dat de wrede en op macht beluste Hendrik van Vianen niet tegen zijn verlies kan. Op het toernooi proberen ridders te paard elkaar tegemoet rijdend met een lange lans van het paard te stoten. Twee keer weet Hendrik van Vianen zijn tegenstander van het paard te stoten, maar dan wordt Hendrik voor het eerst in zijn leven uit het zadel geworpen en verslagen door de Onbekende Ridder met de Gele Handschoen.

De onbekende ridder blijkt Gijsbrecht te zijn en Hendrik is woedend. Hij zint op wraak en verzint een list waarbij hij Gijsbrecht van IJsselstein en zijn knecht Fulco gevangen neemt. Fulco weet echter te ontsnappen. Gijsbrecht wordt in het kasteel van heer Aloud in Dordrecht in de kerkers gegooid. Hendrik valt slot IJsselstein aan dat heldhaftig door Bertha van Arkel en haar ridders wordt verdedigd. Intussen probeert Fulco zijn heer te bevrijden. Hij verkleedt zich als minstreel en samen met enkele muzikanten gaat hij naar het kasteel waar Gijsbrecht gevangen wordt gehouden. Ze komen binnen op het feest dat net aan de gang is. Ze spelen zo lang door tot iedereen dronken in slaap is gevallen. Daarna bevrijdt Fulco zijn heer en samen spoeden ze zich terug naar IJsselstein.

Het kasteel wordt nog steeds door Hendrik van Vianen belegerd maar na een moedige strijd moet vrouwe Bertha zich noodgedwongen overgeven. Ze heeft met de 15 overgebleven ridders lang stand gehouden. Hendrik kan dit nauwelijks geloven. Ze worden naar het kasteel van Aloud in Dordrecht gebracht waar Bertha en haar ridders worden veroordeeld tot de galg. Het volk dat langs de kant staat tijdens de tocht naar de galg is verbolgen over het feit dat een vrouw van adellijken bloede de strop krijgt. Iedereen mort maar niemand durft een vuist te maken tegen Aloud. Onder het volk bevinden zich ook Gijsbrecht van IJsselstein en zijn knecht Fulco.

Met behulp van het morrende volk weten ze de wrede Aloud te overrompelen en Bertha en haar ridders te bevrijden. Wat rest is een ”happy end” waarbij Fulco, als dank voor zijn trouwe diensten, tot ridder wordt geslagen.

Three Extraordinary Journeys – Philip Sparke

Philip Sparke schreef Three Extraordinary Journeys t.g.v. het honderdste sterfjaar van Jules Verne.

Deze schrijver woonde een groot deel van zijn leven in de Franse stad Amiens, waar in 2005 de première van het werk plaatsvond. De muziek, gebaseerd op drie romans uit Jules Verne’s serie reisverhalen Voyages Extraordinaires, geeft de spanning en het avontuur van deze beroemde boeken weer.

2004 inspeelwerk Pastorale Jan de Haan o l v Paul Koolen

Based on a Welsh folk tune

Niet gebruiken voor commerciële doeleinden
Bronvermelding: L1-Archief

2004 March Street o.l.v. Paul Koolen

Niet gebruiken voor commerciële doeleinden
Bronvermelding: L1-Archief

2004 Windows of the world o l v Paul Koolen

“Windows of the World”, geschreven voor de Royal Norwegian Navy Band, biedt solomogelijkheden voor verschillende hoofdrolspelers. Peter Graham neemt ons eerst mee naar Latijns-Amerika, vervolgens naar Japan en verder naar Saharaans Afrika.

We krijgen een korte adempauze via een nostalgische hint naar de Britse Eilanden voordat we belanden in de smeltkroes van alle stijlen: de VS. In dit laatste deel wordt de stuwende swing abrupt gestopt en leidt een drumcadens ons terug naar de Latijns-Amerikaanse openingsmuziek.

Niet gebruiken voor commerciële doeleinden
Bronvermelding: L1-Archief

1999 Inspeelwerk o.l.v. Paul Koolen

Inspeelwerk.

Op het bondsconcours in 1999 behaalt Ellona met L’Histoire d’Ell van Leon Vliex en Deux Pieces Characteristique van Jo van den Booren 307 punten in de superieure afdeling.

Niet gebruiken voor commerciële doeleinden
Bronvermelding: L1-Archief

1999 Deux pieces Caracteristiques o.l.v. Paul Koolen

Op het bondsconcours in 1999 behaalt Ellona met L’Histoire d’Ell van Leon Vliex en Deux Pieces Characteristique van Jo van den Booren 307 punten in de superieure afdeling.

Niet gebruiken voor commerciële doeleinden
Bronvermelding: L1-Archief

1999 L’histoire d’Ell o.l.v. Paul Koolen

Op het bondsconcours in 1999 behaalt Ellona met L’Histoire d’Ell van Leon Vliex en Deux Pieces Characteristique van Jo van den Booren 307 punten in de superieure afdeling.

Niet gebruiken voor commerciële doeleinden
Bronvermelding: L1-Archief

Bondsconcours 1983 – Fanfare Ellona o.l.v. Leon Adams

Opname van het Bondsconcours in de Roda Hal in Kerkrade.
Fanfare Ellona o.l.v Leon Adams

1: Verlicht werk, Der Dämon van Paul Huber

“The Demon” is een compositie van de Zwitser Paul Huber (1918-2001). Carlo Balmelli herschikte het stuk.

De originele versie werd in 1966 gepubliceerd en is ook hier beschikbaar. In die tijd was een blaasorkest nog niet vereist en daarom bevatte de oorspronkelijke versie een aantal dubbelingen. Carlo Balmelli neemt het manuscript onder handen en schrijft er een partituur uit die compositorisch nog steeds romantisch, tragisch en duister is, maar die dankzij moderne compositietechnieken op een nieuwe manier helder en stralend kan klinken.

2: Keuze werk, Divertimento Festivo van Otto Ketting

Niet gebruiken voor commerciële doeleinden
Bronvermelding: L1-Archief